sâmbătă, 14 septembrie 2013

Puterea muzicii

Hei, bine te-am regasit!

Acum vreau sa-ti spun cateva lucruri despre puterea muzicii, o pasiune despre care nu am vorbit deloc. Dar mai intai, daca doresti poti vizita acest link: http://en.wikipedia.org/wiki/Music

Inca de la inceputurile omenirii muzica a reprezentat o forma de comunicare, un mod puternic de a exprima sentimente si emotii. Ca si matematica dealtfel, muzica este un limbaj universal.

Privind dincolo de armonie si instrumente, muzica este o vibratie mecanica cu frecventa cuprinsa intre 20 hertzi si 20 kilohertzi (adica intervalul in care urechea poate percepe sunetele) cu o amplitudine maxima de 130 decibeli ( adica volumul sau presiunea acustica care este emisa de emintator sau difuzor). Am spus 130 dB deoarece peste aceasta valoare timpanul urechii se poate sparge. Scara de masurare a volumului este exponentiala, pentru a avea o referinta la aceasta scara, vorbitul in soapta are o valoare de aproximativ 47 dB, vorbitul pe un ton normal aprox. 70 dB, un bebe care plange are o valoare de aproximativ 110 dB air un avion la decolare produce o presiune acustica de aproximativ 130 dB. Daca ma insel te rog sa ma corectezi.

Acum o scurta clasificare a fregventei:
-        -  Intre 0÷20 Herti se plaseaza infrasunetele sau vibratiile;
-        - Intre 20÷240 Hz (hertzi) se plaseaza undele de joasa frecventa sau bass-ul;
-        -  Intre 240÷4500 Hz se plaseaza undele de frecventa medie sau mediile;
-        -  Intre 4500 22000 Hz (sau 22 kHz) se plaseaza undele de frecventa inalta;

-        -  Peste 22 kHz sunt ultrasunetele.


In graficul de mai sus, care il poti gasi aici: http://en.wikipedia.org/wiki/Amplitude este reprezentata o unda sonora ce poate fi caracterizata de:
11.       Amplitudine maxima;
22.     Amplitudine intre doua varfuri;
33.       Amplitudinea medie patratica;
44.       Frecventa.
Dar in grafic, pe verticala este aratata ca unitate de masura “U” iar pe orizontala “t”. “U”este unitatea universala pentru masurarea puterii, in cazul articolului de mai sus sunt Volti, in cazul nostru sunt decibeli pentru ca vorbim de un semnal sonor; “t”este unitatea de timp in care ciclul undei sonore este inchis, in cazul articolului prezentat mai sus t este prezentat in secunde, in cazul nostru este prezentat in Hertz adica numarul de oscilatii ce are loc intr-o secunda.

Am facut aceasta legatura intre propietatile undei sonore si muzica deoarece in sine muzica este un zgomot sau invers.

Probabil ca acum te intrebi de unde pot eu sa cunosc atatea detalii care aparent nu au nici un sens cu muzica... motivul este simplu: este o pasiune dusa la extrem, incarcata cu multe cunostinte despre vibratii si zgomote, documentata atat in plan privat cat si in plan profesional.

Tocmai pentru ca imi place atat de mult sa ascult muzica si neavand fonduri suficiente pentru un sistem audio decent am ales sa-mi fac eu unul. Recicland componente audio de tot felul pentru a obtine un sistem asa spus "home cinema" 5.1 home made :D am reusit. Sistemul este compus din 3 combine muzicale, dintre care doar doua au intrare pentru auxiliar, cea de-a treia a trebuit sa renunt la cd player pentru a crea o intrare de auxiliar; 14 difuzoare dispuse astfel: un tweeter de 100 w si doua difuzoare de 10 w pe fiecare canal din spate (surround), 2 boxe sony reconditionate de 50 w pe canalele din fata, un subwoofer de 50 w si un centru format din doua perechi de boxe de calculator si o goarna de alarma de 10 w. Cel mai mult a durat calibrarea difuzoarelor pentru a nu produce distorsiuni sau zgomote neplacute in fundalul muzical. Sistemul a functionat aproape 10 ani si inca mai merge dar cum tehnologia evolueaza am decis sa merg mai departe si sa-mi urmez visul de a asculta muzica la fidelitate inalta.

Dar sa revin la subiectul acestei postari.

Muzica are capacitatea de a modifica starea de spitit, de a induce emotii, de a reduce stresul, de a “vibra” cu starea ta prezenta de spirit, de a reduce durerea fizica, de a mari coeficientul tau de inteligenta, de a mari creativitatea si multe altele.

Poate ca pana acum ai procedat la fel ca mine, ascultand doar un anumit stil de muzica raportat la starea ta de spirit. Recunosc, cand eram furios ascultam muzica hardcore (un stil de muzica electronica cu un ritm foarte alert si sunete foarte agresive), iar cand eram calm treceam la muzica mai obisnuita sau char clasica. Poate din acest motiv pe calculator am o diversitate foarte mare de muzica, care mi-ar lua 27 de zile sa ascult fara oprire tot playlist-ul.

Si acum partea interesanta, ce ai spune daca eu iti spun ca poti folosi aceste melodii care iti caracterizeaza anumite stari de spirit, pe post de ancore? Adica sa-ti modifici singur starea de spirit schimband genul de muzica si rezistand tentatiei de a schimba melodia. Spun acest lucru pentru ca inainte o faceam involuntar iar cand mi-am dat seama de aceste schimbari am inceput sa o fac mai des.

Experimenteaza si vezi ce schimbari se produc, mai ales atunci cand anumite melodii trezesc amintiri adormite, amintiri puternice sau cand iti amplifica starea de bine si fericire. Important de stiut este ca ancorele functioneaza si invers, adica iti poti crea o noua ancora ascultand o melodie non-stop cand ai o stare placuta sau mai putin placuta si te poti folosi de acea ancora ulterior, cand doresti sa-ti schimbi starea.

Din acest motiv, daca ai de invatat  pentru un examen sau o lucrare, e bine sa o faci in liniste, deoarece cunostintele acumulate vor forma o conexiune (ancora) cu sunetul de fundal si vei putea apela mai usor la ele decat daca ai repeta acest proces ascultand muzica. Nu de alta dar in general nu ai voie cu casti la examen.

Eu, de exemplu cand doresc sa creez un obiect cu tente romantice, ascult muzica romantica, imi creez o atmosfera romantica in jurul meu si dau drumul la lucru. Ma las influentat de acordurile muzicale si de ambient pentru a obtine un rezultat bun.

Tu ce arme ai la dispozitie pentru a-ti schimba starea de spirit?
Lasa-mi un raspuns mai jos te rog.

P.S. iti multumesc pentru ca ai rabdarea sa citesti acest blog, cu ajutorul tau am ajuns la 1000 de vizualizari in doar 4 luni.

Cu drag, Mihai. 

Niciun comentariu: